laavaa

Alla inlägg den 10 augusti 2013

Av Evelina - 10 augusti 2013 18:06

Jag hade tråkigt nu på eftermiddan så tänkte att jag skulle leta efter lite kantareller. Efter många steg, myggbett och blöta fötter (jag var för lat för att leta efter mina stövlar, okej?) så hade jag hittat... några smultron! Så jag gav upp.

Någon vänlig själ som kan ge mig tips
på bra svampställe i Sundsvall, där man kan hitta lite kantareller? Tack, ni är bäst c:

Av Evelina - 10 augusti 2013 13:38

Idag har regnet öst ner hela dagen. Så i morse bakade jag scones, en lite nyttigare variant, och sedan for jag iväg till Friskis och Svettis för att gymma lite grann. Körde en halvtimme på crosstrainer och sedan blev det träning av armar och mage. 


Regnet fortsätter att ösa ner så blir nog en innedag idag, med film tillsammans med sambon. Jag såg Oblivion häromdan med Tom Cruise, en riktigt bra action/sci-fi film och som sedan blev en riktig snyftare (iaf för mig, då jag är så känslig).


Här är receptet på en nyttigare variant av scones (taget från Allt om Mat) :


Ingredienser

 

2 st ägg
2 msk olivolja
1 dl matyoghurt eller creme fraiche (jag tog creme fraiche, det enda jag hade hemma)
3 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
1 tsk bakpulver
2 krm salt
1 dl frukt, torkad, grovhackad, t ex aprikoser eller fikon (jag hade ingen torkad frukt, så jag körde utan och de blev goda ändå c: )


Tillagning


1. Vispa ihop ägg, olivolja och yoghurt. Blanda vetemjöl, grahamsmjöl, bakpulver och salt i en bunke. Häll i äggblandningen och blanda ordentligt. Vänd ner frukten.
2. Sätt ugnen på 225°. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk. Platta ut den ca 2 cm tjock. Ta ut ca 8 rundlar med kakmått, ca 7 cm i diameter.
3. Lägg sconesen på en bakpappersklädd plåt. Grädda mitt i ugnen 12–15 min. Låt svalna på galler under bakduk.


Huuur lätt som helst och jätte goda <3  knappt någon skillnad på dessa och vanliga scones.

Någon som har tips/recept på bakverk/bröd/maträtter man kan göra nyttigare så dela gärna med er! : D 



Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Jag heter Evelina men kallas för Lava. Jag är 92:a och flyttade till Sundsvall för ett år sedan för att plugga till sjuksköterska, och för kärleken (som tyvärr tog slut). Jag har två Heliga Birmor, Celine och Toulous

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12 13 14
15
16 17 18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards